3 maj 2015

Mona Sahlin Citat med Videoklipp.


- En fördel hade man ju, att man då hade föräldrar som var politiskt intresserade. Mycket som gjorde att jag tog steget och blev politiskt aktiv, det var ju då Vietnamkriget, för det kom som en chock för en när man satt där med problem med finnar och olycklig kärlek och smygrökning, och så plötsligt började man förstå vad som hände runt om en, och då blev det nåt behov, att jag måste göra nånting, va...

Ja eller hur Mona Sahlin - om man inte är anställningsbar så kan man ju alltid ägna sig åt politik.

 


- Försök inte gömma dig bakom mina kjolar, för de är ganska korta.

-Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.

- Jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra.  

(Mona Sahlin till Expressens reportrar dagen efter avslöjandet att hon använt 25 229 kr av skattemedel för privata inköp.)

- Felfria politiker ropar ni nu efter, och fläckfria förflutna. Finns dom, vill vi ha sådana? Ja, det får andra svara på.  

-Jag är baske mig ingen ohederlig person! Jag är ingen fifflare. 

-Jag är numer den mest betalningstrogna människa som finns.

 


ibland drar maktsuget. Makt är roligt

- Om två lika meriterade personer söker jobb på en arbetsplats med få invandrare ska den som heter Mohammed få jobbet.

- Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka. 

Mona Sahlin i P1-morgon i Sveriges Radio P1 den 17 maj 2001.

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker.

-Titeln till rapporten säger vad man egentligen borde göra. Att inte se bristen på så kallade utländska svenskar i SSU och partiet som ett problem, utan att vi den vita majoriteten är så många. Och det är vi som måste förstå att vi är problemet, och vi måste ändra vårt sätt att vara.  

Mona Sahlin kommenterar SSU:s rapport fyra nyanser av vitt

 

Citat OM Mona Sahlin

-"Man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet, utan hennes styrka är att förmedla ett budskap."

Göran Persson i en intervju med Erik Fichtelius i oktober 1997

-" Mitt intryck av henne – jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare – är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat."

 Mona Sahlin recenserad av den socialdemokratiske politikern Enn Kokk den 23 oktober 2006.

- "Partiledaren Mona Sahlin är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka konstruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetenser i hennes omgivning har stötts ut." 

Villy Bergström (S), LO-ekonom och f.d. vice riksbankschef. Krönika i nättidningen Placera.nu, den 1 december 2008

Fler Mona Sahlin Citat här

Deborah Englund





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar