Konstnärinnan Ann-Sofi Siden har tänkt och tänkt - och detta är resultatet. "Sanctuary" är namnet på det "täcke" i brons som framsprungit ur den konstnärliga inspirationen.
Jag försöker skaffa mig en bild av konstnärinnan som jag aldrig tidigare hört talas om. Tittar på foton av henne och på några av hennes tidigare konstverk.
Ser en skulptur av en pissande flata som bland annat ställts ut i sammanhang där kända konstnärer som Marina Abramovic florerat och förstår att även om "täcket", bronsklumpen på Sergels torg, skvallrar om nån slags konstnärlig anorexi - så appellerar Ann-Sofi Siden på konstnärstiteln på fullt allvar.
Visserligen säger inte parallellen till Marina Abramovic någonting om konstnärlig verkshöjd och konstnärliga kvaliteer för hon, Marina Abramovic, har kommit in i rampljuset INTE på grund av sin "konstnärliga talang" då sammalunda är obefintlig - utan genom sin talang för att skapa uppmärksamhet kring sin person genom kontroversiella PR-trick. Nej, då skulle jag säga att parallellen till konstnärliga storheter som Auguste Renoir och Auguste Rodin - som ställt ut skulpturer i samma park där den pissande flatan stått - är en större merit.
På Ann-Sofi Siden´s egenhändigt ihop-påtade Wikipedia-sida finns inget foto på Ann-Sofi Siden själv (det kan ha åtgärdats vid tidpunkten då du läser texten), därav förstår jag att Wikipedia-sidan skapats av henne själv och att hon själv skäms över sitt eget utseende. Hon tycker inte om sig själv.
Jag tar en titt på henne och ser att; nej, hon ser inte mycket ut för världen - det flickebarnet behöver hitta alternativa metoder för att märkas och få uppmärksamhet här i världen. Konst- foto- och video blir hennes verktyg. Detta skulle jag kunna göra en psykologisk analys av men jag väljer att avstå.
"Sanctuary"
Det är alltså ett "täcke" i brons som ska föra tankarna till den terrorhandling som krävde offer i form av människoliv på Drottninggatan i Stockholm den 7:e April 2017.
Personligen tror jag att till exempel en byst i brons av en av de fem döda, den mest uppmärksammade Ebba Åkerlund 11 år - hade kunnat fixa biffen med minnet hos förbipasserande vid platsen för dådet. Eller en bronsstaty av alla de fem människor, eller själar, som lämnade livet den dagen.
Men, det bidde ett "täcke".
Känns aningen långsökt. Med tanke på att "täcket" inte ens hänger i anslutning till platsen för dådet så blir betydelsen och sambandet till terror än mer långsökt.
Det är enormt, "täcket" alltså, och det kostade med andra ord skattebetalarna mängder av blod svett och tårar i form av skattepengar att finansiera detta svårdefinierade åbäke i brons. Men, såväl konstnären som arkitekten bakom verket, Mats Fahlander, såg naturligtvis det fina i att tjäna kosing på ett så stort "verk" som möjligt OCH få den uppmärksamhet till vilket den självföraktande Ann-Sofi Siden vigt hela sitt liv.
En liten elegant byst hade inte lyckats med detta konststycke att inbringa såväl uppmärksamhet som klirr i kassan. Icke sa Nicke.
Så - det är narcissism och girighet som avbildas där i detta täcke av brons. Och längre än så tänker jag inte sträcka min psykologiska analys.
Och vad det kostade?
Svaret är 4 272 000 kronor, vilket bekostas av Stockholms stad (och därmed av skattebetalarna).
Nutida svensk konst
Oinspirerat? Ja. Ett konstverk är inte en rebus som turisten från Kina ska försöka lista ut,,,,och ett täcke i brons imponerar mest troligt inte på en turistande Kines överhuvudtaget - inte ens som "konstverk" ty i till exempel Kina är konstnärligheten och hantverket mycket sofistikerat, vackert och genomsyrat av intelligens - vilket man inte kan beskylla den nutida svenska konsten för. Tyvärr.
 |
Täcke Sergels Torg |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar