26 feb. 2014

Jag har jobbat som säljare mot provision - vissa går över lik och bluff fakturor blir resultatet.

Om du behöver ett jobb så kan du få ett direkt om du söker ett jobb som säljare.
För att bli säljare behöver du ingen utbildning.
Många jobbar mot provision, dvs du tjänar inget om du inte säljer nått men det finns heller inget lönetak så man kan tjäna väldigt bra som säljare. Detta gör att det finns två sorters människor som lyckas som säljare; de som har goda kundrelationer OCH de som är beredda att gå över lik för att tjäna pengar och skiter fullständigt i dig som kund och använder vilka metoder som helst för att binda upp dig till ett avtal.
Det är den typen av säljare som bär skulden för alla missnöjda kunder, kunder som anser sig överkörda och lurade.

Jag tillhör den första kategorin och är omtyckt av mina kunder och beviset på det är mina kunders låga ångerfrekvens - denna siffra hittar man i säljstatistiken.
Säljare av min sort tillhör dock undantagen och ofta har säljarna ångerstatistik på 50% dvs varannan kund och ibland fler än så - ångrar sitt köp.

Det är här skon klämmer när det gäller Sveriges allt mer infekterade företagarklimat; outbildade, hänsynslösa gamblers som inte skyr några medel för att få fina siffror i lönekuvertet.

Numer använder företagen sk Dialers där man spelar in kundernas godkännande av ingågna avtal -dock "glömmer" säljaren att nämna ångerrätten och i de fall detta sker så kan har man enligt en dom i Svea Hovrätt - ett års uppsägningstid. Bra att känna till :)

Jag har gått säljutbildningar hos oseriösa företag (en ogrässort som poppar upp som svampar ur jorden nu när man kan skapa websidor av tvivelaktig karaktär genom några knapptryckningar). Under dessa utbildningar lär man sig olika metoder att köra över kunderna på oerhört subtila sätt - vilket innebär att kunderna inte är medvetna om när de blir inlurade i oseriösa avtal.
Jag har själv testat säljpitchar(säljsnacket) på företagare i bekantskapskretsen och de har tyckt att mitt erbjudande låtit väldigt bra och hade gärna köpt varan - om inte jag förklarat exakt vart jag lurat dem och exakt på vilket vis de blivit lurade till att tacka ja till nått de verkligen inte vill ha.

Den här typen av försäljning måste förbjudas. Den är förödande för alla seriösa företagare i Sverige eftersom dessa oseriösa metoder kommer att leda till att svenskarna kommer att avböja till alla former av försäljning för att skydda sig själva. En sund reaktion på ett sjukt fenomen.

Städa upp i ogräsfloran av oseriösa säljmetoder och de företag som utnyttjar denna typ av hänsynslösa lycksökare för att sälja sina bluffavtal.

Jag känner även till att många av de oseriösa företagen drivs av en liten grupp människor som ofta florerar i samma sammanhang och gärna åker till Karibien tillsammans.
För att ta itu med detta måste reglerna kring företagande stramas åt, upphovsmännen kollas upp och näringsförbuden delas ut mer generöst. Inkassoföretagen måste också genomgå en upprensning och kraven på fakturaköp hårdna.

Ja, mycket behöver göras för som företagarsverige ser ut idag är bara sorgligt.

Här är det färdigköpt så ring aldrig mer - du kommer bara att slösa din tid och slita ut din röst då jag lagt luren åt sidan undertiden som du mal och mal och mal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar